Jak podpořit třídu, aby byla fungujícím týmem? (DVPP)

Popis kurzu:

Program je zaměřený na pojmenování různých příležitostí, jak stmelit třídní kolektiv. Je vhodný zejména pro třídní učitele s tím, že ostatní učitelé podporují tento proces zařazováním diskusních aktivit, skupinové práce a kooperativního učení. Účastníci jsou spolutvůrci programu. Na začátku dostávají příležitost položit otázky, na které by v rámci programu chtěli dostat odpovědi.
Datum Čas Místo Volná místa Cena    
Datum
Na dotaz
Čas
Na dotaz
Místo
Volná místa
Na dotaz
Cena
1 950 Kč
Více informací Chci termín

Dodavatel: Akredika o.p.s., společnost není plátce DPH.

Popis kurzu

Jak podpořit třídu, aby byla fungujícím týmem? (DVPP)

Program je zaměřený na pojmenování různých příležitostí, jak stmelit třídní kolektiv. Je vhodný zejména pro třídní učitele s tím, že ostatní učitelé podporují tento proces zařazováním diskusních aktivit, skupinové práce a kooperativního učení. Účastníci jsou spolutvůrci programu. Na začátku dostávají příležitost položit otázky, na které by v rámci programu chtěli dostat odpovědi.

Budování týmu třídy se v praxi odehrává ve třech fázích, které uvedený program rozebírá:

  1. Přípravná fáze – seznamovací, poznávací a sebepoznávací aktivity, adaptace a harmonizace týmu, stmelování týmu, empatie, důvěra, tolerance, nastavení pravidel
  2. Realizační fáze – analýza reality (SWOT), plánování a realizace činností, zpětná vazba a průběžné vyhodnocování
  3. Vyhodnocovací fáze – vyhodnocení daného období na základě předem nastavených kritérií hodnocení

 

Přehled témat (příklady aktivit či podtémat) - popis:

  • Harmonizace a adaptace týmu (seznamovací a poznávací aktivity, lov lidí, přebíhaná, mašinky) – jednotliví zástupci týmu se poznávají v situacích, které nejsou běžné, učí se, že jinakost zástupců týmu je ku prospěchu týmu apod.
  • Empatie a důvěra (poslední slovo patří mně, pád důvěry, místo po mé pravici je volné…) – umění vcítit se do druhého a důvěřovat ostatním jsou nezbytnou podmínkou fungujícího týmu
  • Podnětné a bezpečné prostředí (materiální a technické vybavení učebny, sociálně komunikativní prostředí, efektivní x neefektivní komunikace, třídní pravidla) – podnětné prostředí je důležitým prostředkem pro nastavení týmu, pravidla nastavují podmínky pro vytvoření pocitu bezpečí a pohody pro každého zástupce týmu
  • Analýza a plánování (SWOT, plánování od konce, akční plán) – každý tým něco společně dělá/(řeší, vytváří), a proto je důležité vědět, jak na to, aby to dobře dopadlo!
  • Spolupráce x soupeření (o nebo x, počítám s tvojí pomocí, čtverce spolupráce) – na jednoduchých aktivitách tým pozná, že strategie spolupráce se vyplácí, že se práce zvládne rychleji kvalitněji, než když týmy mezi sebou soupeří
  • Skupinová práce (řeka) – je to, že dáme hlavy dohromady
  • Kooperativní učení (tvorba produktu) – všichni musí spolupracovat, každý má svoji roli a zadaní je tak složité, žádný zástupce týmu nemůže udělat práci za ostatní
  • Učení se navzájem (skládankové učení, kolující flipy, galerie) – když žáci dostanou příležitost, učí se navzájem
  • Diskuze a komunikace (čára, sociodrama, třífázový rozhovor) – tolerance názorů, přesvědčování se pomocí argumentů, demokratické rozhodování jako další pilíře fungujícího týmu
  • Řešení problémů (simulace, simulační hry) – strategie vítěz – vítěz versus strategie vítěz – poražený či poražený - poražený
  • Projekty (co je to projekt, příklady projektů) – činnost, která se od ostatních aktivit liší svým obsahem, rozsahem a dopadem
  • Kritéria hodnocení (průběžné a výroční vyhodnocování společné práce na základě předem nastavených kritérií hodnocení, průběžná zpětná vazba a sebehodnocení) – důraz na formativní hodnocení, kdy se hodnotí posun každého žáka, a na to, že hodnotu pro žáka má je to, čemu se hodnota přiřazuje, žák má dopředu vědět, za co a jak bude hodnocen
  • Reflexe učitele (otázky, dotazník) – učitel si nastavuje zrcadlo k vyhodnocení úspěšnosti své práce, aby svoji činnost neustále vylepšoval

Některé aktivity budou zařazeny jako ukázka, ostatní budou pouze představeny.

Obsah:

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  • představení tématu a cílů semináře
  • představení lektora a účastníků
  • snos myšlenek na téma: Co umíme?
  • pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  • praktické ukázky aktivit/metod a forem
  • analýza ukázek
  • shrnutí na základě potřeb účastníků – vyhodnocení vůči cílům či otázkám z úvodu
  • zdroje
  • společná reflexe

Cíl kurzu:

Každý účastník by měl:

  • popsat metody, které směřují k poznávání žáků, rozvoji spolupráce a komunikace, diskusním dovednostem, tolerance, techniky na rozvoj empatie a důvěry aj.
  • analyzovat ukázky
  • popsat, jak řídit dlouhodobý třídní projekt
  • popsat, co jsou třídní pravidla a jak je možné zapojit žáky do tvorby třídních pravidel
  • popsat, jak si vést evidenci o posunu jednotlivých žáků a jak ji využívat v rámci vyhodnocování získaných dovedností i plánování dalšího postupu
  • pojmenovat evaluační nástroje vycházející z kritérií hodnocení

Délka kurzu: 8 vyučovacích hodin

Pro koho je kurz určen: Vzdělávací program je určen pedagogickým pracovníkům ZŠ a SŠ, zejména třídním učitelům.